وبلاگ شخصی محمد عباس زاده
وبلاگ شخصی محمد عباس زاده
اخبار کامل بندرانزلی
نوشته شده در تاريخ سه شنبه 29 فروردين 1391برچسب:, توسط محمد عباس زاده |

 

ساخت ورزشگاه در تالاب انزلی منتفی شد

بندرانزلی - سرانجام پس از كش و قوس‌های فراوان، ساخت ورزشگاه 15 هزار نفری در منطقه چراغ پشتان تالاب انزلی منتفی شد.

به گزارش روز سه شنبه خبرنگار ایرنا، ساخت ورزشگاه در این منطقه در حالی مطرح شده بود كه برای آنها كه این منطقه را می شناختند جای بسی تعجب و برای دوستداران محیط زیست جای تاسف بود؛ تعجب از آن جهت كه احداث سازه بزرگی مانند ورزشگاه و راه‌های دسترسی در حریم تالاب انزلی نیازمند صرف هزینه هنگفت و تاسف از آن نظر كه ساخت آن به حیات شكننده تالاب بین‌المللی انزلی لطمه ای غیرقابل جبران وارد می ساخت.

به استناد كتاب تاریخ انزلی نوشته عزیز طویلی؛ این منطقه در زمان گذشته، آباد بود ولی به دلیل بالا آمدن آب روستا دچار آب گرفتگی شد و از بین رفت پس احتمال تكرار این وضعیت با توجه به موقعیت منطقه دور از ذهن نیست.

در ابتدا قرار بود این ورزشگاه كه جزء مصوبات دور دوم سفر رییس جمهوری به گیلان است، در محل دیگری ساخته شود ولی با وجود تعرفه شدن زمین برای این كار ، محل تغییر پیدا كرد و چراغ پشتان معرفی شد.

موضوعی كه در همان زمان یعنی هنگام تغییر محل ساخت ورزشگاه از بشمن به چراغ پشتان از سوی خبرگزاری ایرنا مورد سئوال قرار گرفت ولی از سوی مسئولان وقت اداره كل حفاظت محیط زیست گیلان رد شد اما پس از مدتی كلنگ ساخت ورزشگاه توسط مسوولان وقت سازمان تربیت بدنی به زمین زده شد و گنجایش آن نیز 30 هزار نفری در نظر گرفته شد.

این گونه ماند تا اینكه مستندات لازم در خصوص اشكالات و موانع قانونی برای ساخت ورزشگاه و راه‌های دسترسی به آن در تالاب انزلی از سوی اداره‌كل محیط زیست گیلان به سازمان محیط زیست كشور اعلام شد.

از جمله این موارد؛ لزوم رعایت قانون ( حریم 150 متری آخرین حد پیشرفتگی آب تالاب ) در جزیره چراغ پشتان است كه طبق قوانین وزارت نیرو باید در نظر گرفته شود ولی در صورت لحاظ شدن قانون مذكور عرصه مورد نظر ورزشگاه در چراغ پشتان تالاب انزلی تامین نمی شود.

همچنین از تاكیدهای دیگر اداره كل حفاظت محیط زیست گیلان؛ مسئله جاده دسترسی بود كه به دلیل كم عرض بودن معبر فعلی و اینكه در میان عرصه تالابی قرار گرفته هرگونه مجوز تعریض جاده به معنای تخریب عرصه تالابی و تغییر كاربری نامناسب و خلاف قوانین كشوری موجود است.

در عین حال تصریح شد كه رقم مجاز برای ساخت و ساز دائم و پایدار منفی 7/24 متر است كه رقوم ارتفاعی نقطه چراغ پشتان بین منفی 24 تا منفی 26 بوده و این كار از نظر قوانین وزارت نیرو ممنوع است.

ارائه مستندات و طرح مخاطرات احداث و ملاحظات پیرامونی منجر به ارسال نامه رئیس سازمان حفاظت محیط زیست كشور به دبیرخانه كمیسیون امور زیربنایی صنعت و محیط زیست مبنی بر مخالف این سازمان با احداث ورزشگاه در چراغ پشتان و به دلیل تاثیرات سوء احداث و بهره برداری در آن بر تالاب شد.

در نهایت كمیسیون امور زیربنایی با تائید موارد مورد نظر سازمان حفاظت محیط زیست، فرصت معرفی محل جایگزین را داد.

سرانجام با این اقدام كمیسیون زیربنایی دولت، مقرر شد تا فرمانداری انزلی نسبت به معرفی محل جایگزین برای احداث ورزشگاه اقدام كند.

مدیركل حفاظت محیط زیست گیلان در این باره به خبرنگار ایرنا گفت: با توجه به اینكه وزارت نیرو و شركت آب منطقه ای گیلان مسئول تعیین حریم كمی و كیفی تالاب‌ها و منابع آبهای سطحی هستند، از شركت آب در مورد موقعیت اراضی چراغ پشتان و قرار گرفتن یا نگرفتن در حریم كیفی تالاب استعلام شد.

'امیر عبدوس' اظهار كرد: بر اساس اعلام شركت آب منطقه ای گیلان؛ اراضی چراغ پشتان در حریم كمی و كیفی تالاب است بنابراین مجوز اجرای فعالیت در آن منطقه صادر نمی شود.

وی افزود: بنابراین در جلسه استانداری با حضور استاندار گیلان، قائم مقام سازمان محیط زیست و مسئولان مرتبط تصمیم گرفته شد دو سایت قبلی معرفی شده در بشمن مجاورت پمپ بنزین یا مكان قبلی دفن زباله برای این كار بررسی و یكی انتخاب شود.

مدیركل حفاظت محیط زیست گیلان خاطرنشان كرد: همچنین مقرر شد در صورت معارض داشتن زمین، نسبت به دادن زمین معوض اقدام شود.

از سوی دیگر ورزشگاه فعلی انزلی با بیش از 40 سال قدمت در قسمت مركزی شهر واقع شده و در صورت عدم مطابقت با استانداردهای لازم، به تیم پر طرفدار ملوان اجازه حضور در مسابقات داده نخواهد شد.

معاون اداره ورزش و جوانان بندرانزلی در این باره گفت: باشگاه‌های حرفه ای تا خرداد ماه مهلت دارند تا تجهیزات خود را با استانداردهای مورد نظر فدراسیون بین المللی فوتبال مطابقت دهند.

'صفر جعفرزاد' ادامه داد: با توجه به فرصت كم باقی مانده مقرر شد با كمك وزارت ورزش و جوانان و اداره كل ورزش و جوانان گیلان تاسیسات ورزشگاه را به روز برسانیم.

كارشناسان تاكید دارند با توجه به ارزش اهمیت و همچنین حساسیت تالاب انزلی هرگونه فعالیت در این عرصه حتی عملیات احیاء در این تالاب باید با ارزیابی دقیق زیست محیطی صورت بگیرد.

تالاب انزلی در ساحل جنوب غربی دریای خزر، در غرب دلتای سفید رود و در جنوب بندرانزلی در استان گیلان واقع شده و از قسمت غرب به روستای كپورچال و روستای آبكنار، از جنوب به صومعه‌سرا و بخش‌های رشت محدود شده است.

تالاب انزلی زیستگاه مناسبی برای تخم‌ریزی و تكثیر ماهیان و نیز محل زمستان‌گذرانی و جوجه‏آوری گونه‌های زیادی از پرندگان آبزی محسوب می‏شود. مجموعه تالاب انزلی جزء تالاب‌های طبیعی، دائمی و آب شیرین كشور است.

حدود 11 رود اصلی و 30 رود فرعی پس از آبیاری مزارع و شالیزارها به همراه جریان‌های سطحی حوزه آبریزی به وسعت سه هزار و 600 كیلومتر مربع به این تالاب می ریزند.

این تالاب در سال 1354 در فهرست تالاب‌های بین المللی كنوانسیون رامسر به ثبت رسید و همچنین سازمان بین المللی حیات پرندگان این تالاب را به عنوان زیستگاه با اهمیت برای پرندگان تشخیص داده است.

این تالاب باعث ته نشینی تقریبا 13 درصد ذرات معلقی كه سالیانه وارد آن می گردد، شده و همچنین در تصفیه و كاهش بار آلودگی آب‌های وارده به آن نقش حائز اهمیتی دارد به طوریكه سالیانه 38 درصد عناصر غذایی در تالاب رسوب می‌كند.

تالاب انزلی در كنترل سیلاب و جلوگیری از فرسایش سواحل دریای خزر و همچنین اقلیم نواحی مجاور خود نقش مهمی دارد. استفاده از زمین، منابع گیاهی، بهره وری از رسوبات بستر به عنوان كود محسوب می شود .

در حال حاضر از تالاب انزلی و زمین‌های اطراف تالاب به منظور كشت، تامین علوفه احشام، صید ماهی و شكار پرندگان، قایقرانی و حمل و نقل مردم و كالاها استفاده می شود. همچنین این تالاب یكی از منابع مهم تامین كننده آب اراضی كشاورزی مناطق مجاور خود است


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:






تمام حقوق اين وبلاگ و مطالب آن متعلق به صاحب آن مي باشد.